Agencija za sprječavanje korupcije

Učešće direktorice ASK na panelu o izbornim kampanjama na internetu

20. maj 2022.

Direktorica Agencije za sprječavanje korupcije Jelena Perović govorila je na panelu Regionalne perspektive o izbornim kampanjama na internetu: Izazovi i šanse za izborni integritet, dijelu projekta Podrška izbornim reformama u zemljama Zapadnog Balkana, koji sprovode Organizacija za bezbjednost i saradnju (OEBS) i Kancelarija za demokratske institucije i ljudska prava (ODIHR).

Agencija ima izgrađen partnerski odnos sa civilnim sektorom, od koga dobija podršku u procesu kontrole finansiranja političkih subjekata, naglasila je direktorica Perović. Proaktivnim i sistematičnim pristupom, ova institucija je obezbijedila punu transparentnost i učinila dostupnim sve podatke o upotrebi javnih resursa i finansiranju kampanja, što su prepoznali i građani. To potvrđuju i rezultati istraživanja javnog mnjenja, koje je urađeno krajem prošle godine. U anketi, 77,4% ispitanika izjasnilo se da je Agencija doprinijela jačanju transparentnosti upotrebe resursa i finansiranja političkih subjekata.

Upoznajući učesnike panela sa zakonskom regulativom i metodologijom rada Agencije u kontroli i nadzoru izborne kampanje, razvijenom uz podršku Evropske unije i Savjeta Evrope, direktorica Perović je saopštila da su politički subjekti u izbornim kampanjama u periodu od 2016. do 2020. potrošili 11.057.000 eura. Od tog iznosa, 880.755€ odnosi se na oglašavanje na društvenim mrežama i portalima, koje bilježi konstantan rast.

Izazovi sa kojima se suočavamo u ovoj oblasti nijesu naša posebnost, već ih dijelimo sa zemljama okruženja, kao i samim članicama Evropske unije, i uzrokovani su razvojem digitalnih tehnologija. U prvom redu, odnose se na otežane mogućnosti pravilne kontrole i potvrđivanja vrijednosti reklamiranja na društvenim mrežama koje su prijavljene od strane političkih subjekata. Regulatorna rješenja koja su na snazi su nedostatna i ne mogu da se primijenjuju na Fejsbuk (Facebook/Meta), Gugl (Google) i druge pružaoce usluga čije sjedište nije u Crnoj Gori. Pored toga, Zakon o finansiranju političkih subjekata i izbornih kampanja ne prepoznaje vođenje kampanja od strane trećih lica, posebno vidljivoj na društvenim mrežama.

Kroz primjenu Zakona u izbornim kampanjama u 2020. i 2021. godini, Agencija je ustanovila više nedostataka i nejasnoća u zakonodavnom okviru i definisala niz preporuka za njegovo buduće unapređenje. U tu svrhu, svoje stavove je prenijela evropskim partnerima i NVO sektoru, i nastavila da pruža podršku nadležnim skupštinskim radnim grupama.

Govoreći o aktuelnoj izbornoj kampanji, direktorica Perović je podsjetila da će trajati neuobičajeno dugu, više od pet mjeseci, što izuskuje značajan napor i angažovanje dodatnih resursa Agencije. Uprkos tome, ova institucija je spremna da odgovori na izazove i da pruži puni doprinos integritetu izbornog procesa.

Novosti